Manvydas Almonaitis
2013 m. spalio 05 d. 09:56
Per Lietuvą nusiritusi tragiškų nusikaltimų banga privertė žiniasklaidą ir visuomenę prabilti apie kriminalinio pasaulio pakilimą Lietuvoje. Kriminologai visuomenę ramina. Spėjama, kad kraupūs nusikaltimai, įvykdyti Dembavoje, Kaišiadoryse ar Biržuose nėra susiję su organizuotu nusikalstamumu ar jo augimu Lietuvoje. Visgi šie įvykiai glumina visuomenę ir televizijai tenka skelbti nemalonią statistiką: net 80 procentų Lietuvos piliečių pasisako už mirties bausmės grąžinimą. Akivaizdu, jog žmonės jaučiasi nesaugūs.
Tautininkų tarpe kartais pasigirsta
kalbos į rinkiminę programą įtraukti mirties bausmės gražinimo projektą
(nors ne visi tam pritaria). Apie mirties bausmės grąžinimą viešai bene
pirmasis užsiminė Julius Panka savo socialinio tinklo „Facebook“
paskyroje. Taip elgiamasi visų pirma dėl to, kad negalime likti abejingi
žmonių balsui. Jei keturi iš penkių lietuvių pasisako už šio įstatymo
sugrąžinimą, oponuoti jiems yra sunku, esame priversti bent jau
apsvarstyti šią visuomenės nuomonę. Taip pat šio įstatymo įvedimas gali
turėti teigiamą efektą itin žiaurių nusikaltimų mažėjimui, aišku, jei
bus tinkamai pritaikytas. Tad norėčiau viešai pateikti asmeninį teorinį
pasiūlymą, kaip galėtų atrodyti mirties bausmės grąžinimo projektas.
Tikiuosi, tai suteiks pagrindus platesnei diskusijai, į kurią įsitrauks
įvairių sričių bei nuomonių atstovai. Ir galiausiai Tautininkų sąjunga
įgis vieningą ir aiškią nuomonę koks yra partijos požiūris į šią bausmę.
Nepritarti mirties bausmei skatina
keletas priežasčių. Akivaizdu, kad ją galima vertinti kaip amoralų aktą.
Kodėl valstybė prisiskiria sau teisę atimti žmogaus gyvenimą? Tačiau
taip pat būtų galima klausti: ar, žvelgiant iš aukos pozicijos, moralu
gailėtis žiauriai pasielgusių nusikaltėlių? Ar tikrai jų atžvilgiu
turime būti humanistai? Šią filosofinę diskusiją, turbūt, būtų galima
tęsti be galo ir vis tiek ji būtų bevaisė - nei viena pusė neliktų
visiškai teisi, tad šiandien ją apeisime.
Neretai abejojama ir tuo, ar mirties
bausmė iš viso atlieka jai priskiriamą funkciją - mažinti
nusikalstamumą. Bet jeigu apskritai laikome, kad baudžiamoji atsakomybė
atgraso asmenis linkusius nusikalsti nuo tokios veiklos (moralė ar
sąžinė jiems, kaip žinia, nėra kliūtis), tuomet verta bent jau
diskutuoti ir apie galimybę kai kuriais atvejais taikyti mirties bausmę.
O pagrindus diskusijai, kada turėtų būti taikoma ši bausmė, galėtų
apibrėžti toliau nurodomas principas.
Dviejų nusikaltimų teorija
Jeigu nusikaltėliai būtų baudžiami
mirties bausme, tarkime, už prekybą narkotikais ar prievartavimą, kas
tuomet paskatintų tokius žmones susilaikyti dar ir nuo žmogžudystės?
Akivaizdu, kad ne moralė. Tad mirties bausmė turėtų būtų taikoma tokiais
atvejais, kai žmogus yra kaltas dėl dviejų sunkių nusikaltimų -
žmogžudystės ir dar vieno sunkaus nusikaltimo (tai yra žmogžudystės ir
išprievartavimo arba narkotikų kontrabandos ir žmogžudystės). Toks
principas paskatintų užkietėjusius nusikaltėlius susimąstyti prieš
žudant išprievartautas aukas arba kriminalinius konkurentus. Taigi, ne
tik galimai sumažėtų žmogžudysčių, bet liktų ir daugiau gyvų liudininkų
ar aukų, kurie galėtų tapti nemaža pagalba policijai tiriant
nusikalstamą veiklą.
Dažnai taip pat bijoma, kad asmuo gali
būti nuteistas neteisingai, ir tokiu atveju teismo klaida gali turėti
neapsakomai tragiškus padarinius. Bet, mirties bausmę skiriant kai kaltė
pilnai įrodoma už du nusikaltimus, rizika nuteisti visiškai nekaltą
žmogų sumažėja iki minimumo. Jei įvyktų teismo klaida ir asmuo būtų
neteisingai apkaltintas žmogžudyste, jam negrėstų mirties bausmė, nebent
jis būtų kaltas ir dar dėl kokio nors kito sunkaus nusikaltimo,
pavyzdžiui, narkotikų kontrabandos. Tikimybė, kad teisme neteisingai bus
įrodyta kaltė dėl dviejų sunkių nusikaltimų yra išskirtinai mažai.
Klaidos tikimybė, žinoma, liks, bet vadovaujantis vien tik tokia logika,
reikėtų apsvarstyti ir pasiūlymą išvis paleisti visus kalinius.
1998 metais jau buvo kilusi diskusija
apie mirties bausmės grąžinimą, tačiau konstitucinis teismas tada
pripažino, kad tokia bausmė prieštarauja konstitucijai, mat ji
garantuoja žmogaus teisę į gyvybę. Šiame kontekste nelogiškai atrodo
legalūs abortai. Jei pažodžiui seksime konstituciją, be išimtinių
atvejų, abortai Lietuvoje neturėtų būti legalūs. Tačiau kadangi be
konstitucijos egzistuoja dar daugybė kitų įstatymų, apibrėžiančių, kas
yra gyvybė, neretai kalbama net apie šios srities liberalizavimo
reformą. Konstitucijos interpretacijos gali būti įvairiausios. Ypač tai
gerai atsiskleidžia progresyviose liberaliose valstybėse, kai su
konstitucija reikia derinti radikalias naująsias po tolerancijos kauke
paslėptas reformas. Tokiais atvejais paaiškėja, kad konstitucija tikrai
nėra neįveikiama siena. Išlygos ir įvairios interpretacijos tikrai yra
galimos. Nors sudėtingas suderinamumas su teisine sistema galimai yra
didžiausias šio principo minusas.
JAV esančio judėjimo prieš mirties
bausmę šūkis yra: akis už akį paverstų visą pasaulį aklu. Taip norima
pasakyti, kad žmogžudį bausdami mirtimi tampame tokiais pat
nusikaltėliais. Tačiau ir laisvės atėmimo bausmė tam tikra prasme irgi
yra nusikaltimas, smarkiai pažeidžiantis žmogaus teises. Tad, laikantis
šio požiūrio, jau dabar esame nusikaltėliai. O taip pat, pagal dviejų
nusikaltimų principą, vis tiek niekas nebus nubaustas taip pat smarkiai
kaip prasižengė, mat nusikaltėlis susilauks tik vienos bausmės už
žmogžudystę ir dar vieną sunkų nusikaltimą. Todėl ši sistema galėtų būti
priimtina ieškant kompromiso tarp mirties bausmės šalininkų ir
priešininkų.
Šis straipsnis neatspindi oficialios
Tautininkų sąjungos pozicijos ir yra visiškai subjektyvi, spontaniška
reakcija, kurią išprovokavo serija pastarųjų ekstremalių įvykių
Lietuvoje. Į juos nereaguoti tiesiog buvo neįmanoma. Bausmių griežtinimo
nuotaikos, vyraujančios visuomenėje, neaplenkė ir mūsų galbūt todėl,
kad partijoje dauguma - ne seni politikos vilkai, o eiliniai žmonės,
politinėje arenoje žengiantys pirmuosius žingsnius ir patys yra veikiami
visuomenėje paplitusių tendencijų. Šiuo straipsniu norėčiau sukelti
platesnę diskusiją, į kurią kviečiu įsitraukti ne tik partijos narius.
Kad ir kaip tai būtų baisu, ir kad ir kaip bjauriai nesinori net pradėti
tokios šiurpios diskusijos apie mirties bausmės grąžinimą, negalime
likti abejingi šiandieninei situacijai. Įstatymų sugriežtinimas niekad
nebuvo ir nebus tokia veiksminga priemonė kovoje su nusikalstamumu, kaip
kad ekonomikos augimas ar teisingas jaunosios kartos auklėjimas, tačiau
tai yra ilgalaikiai procesai. O ką daryti, kai privalome reaguoti
šiandien? Daugeliui, deja, vienintelė tinkama išeitis atrodo
baudžiamosios atsakomybės griežtinimas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą