Vaiva Girskienė
2015 m. vasario 14 d. 16:07
Šių dienų aktualijose mūsų gal atsilikusioje, nevakarietiškoje visuomenėje aistras kurstė kultūrinė praraja tarp lietuviškojo ir norvegiškojo vaikų auklėjimo modelio. Norvegiškas požiūris į šeimą ir vaikų atiminėjimas iš tėvų kartais sulaukia užtarimo ir iš mūsų pažangesnio mąstymo lietuvaičių. Tačiau tiems nepažangiesiems, kurie dar neprarado sveiko proto, norvegiškų vaiko teisių tarnybų įgaliojimai atrodo nepamatuojamai žiaurūs. Ir tada iškyla klausimas – ar tai atsilikusių lietuvių smurtas šeimoje, ar vis dėlto modernių vakariečių pažengęs psichologinis smurtas prieš šeimas?
Iš tiesų mane net stebina, kaip stoiškai laikosi Norvegijoje
gyvenančios mūsų, „laukinių lietuvių“, šeimos, iš kurių buvo išplėšti
vaikai. Jie ne tik kad randa jėgų ne vienerius metus bylinėtis, norėdami
atgauti savo vaikus (neturėdami jokios garantijos, kad tikrai atgaus,
nes net įrodžius, jog vaikas buvo atimtas iš šeimos dėl
nepasitvirtinusių nepriežiūros įtarimų, jo gali nebeatiduoti teisėtiems
tėvams tiesiog todėl, kad jau per daug metų tas vaikas pragyveno
svetimoje šeimoje, ir jį grąžinti tikriesiems tėvams neva būtų
psichologinė trauma), bet vaikus praradę tėvai net sugeba susitvardyti
ir nerodyti emocijų, paslėpti savo sunkiai pakeliamą skausmą, nes,
neduok dieve, jis atsispindės veide – vaikų „teisių“ tarnybos tai
palaikys psichiniu nestabilumu. Mane stebina, kaip vis dar neatsirado
dar vieno kito Breiviko tarp tokių išdraskytų šeimų, nesvarbu, ar tai
būtų vaiką praradusi motina, tėvas, ar pats vaikas, pagrobtas ir
atiduotas nežinia kokiems nepažįstamiems žmonėms. Juk mes, nepažangūs
laukiniai lietuviai, jei jau sugebame auklėti vaikus pliaukštelėdami per
užpakalį, tai tokioje aštrioje situacijoje turėtume dar ne tokius nagus
ir dantis parodyti. O neseniai pasipylusios istorijos apie viltį
praradusių tėvų slaptą vaikų atsiėmimą ir išsivežimą atgal į Lietuvą
atrodo savaime suprantamas reiškinys.
Žinoma, aš kalbu iš tos nevakarietiškos atsilikėlių stovyklos, kuri
šeimą tebesuvokia kaip nedalomą tautos ląstelę, į kurią kištis reikia
nebent išimtinais atvejais, jei ją ir taip užvaldęs koks nors vėžys –
alkoholikai tėvai iš tiesų nesugeba pasirūpinti alkstančiais ir mušamais
vaikais, jeigu jie seksualiai išnaudojami ir pan. Egzistuoja ir kita
visuomenės pusė, kuri pagal moderniausius standartus mąsto žymiai
pažangiau – smurto sąvoką išplečia iki bet kokio apsipykimo su
užsiaikštijusiu paaugliu, ar sudavimo per užpakalį užsiožiavusiam
vaikui, kuris viduryje prekybos centro klykia ir raitosi ant žemės, nes
tėvai nesutiko nupirkti norimo brangaus žaislo. Tebūnie jie būna teisūs,
tarkime, jokio fizinio smurto prieš vaikus neturi būti. Būtent šį
požiūrį bei sankcijas norisi panagrinėti.
Egzistuoja įvairios auklėjimo teorijos. Pasigilinus į jas,
auklėjimas be smurto, grįstas kalbėjimusi, dėmesiu vaikui, atrodo visai
pagrįstas. Juk būtent tuo ir remiasi kadaise Norvegijoje įvesta sistema,
dėl kurios vaikus atiminėjančios tarnybos turi beveik neribotus
įgaliojimus. Norėjosi išugdyti kelias kartas, auklėtas be smurto, kad
tai taptų visiems norvegams savaime suprantamu dalyku. Panašią sistemą
diegti kol kas nesėkmingai bandoma ir mūsų šalyje. Bet reikalavimų
auginti vaikus be smurto esmė yra viena – skirti vaikams užtektinai
dėmesio, su jais kalbėtis, problemas spręsti ne fizinėmis bausmėmis, o
kalbėjimu, tarpusavio supratimu. Tačiau kodėl diegiant šias auklėjimo
sistemas su tėvais yra elgiamasi priešingai, nei norima iš jų? Kodėl tai
yra diegiama ne švietimu, kalbėjimu, auklėjimo be smurto ideologijos
populiarinimu įvairiomis informavimo priemonėmis, o bandoma uždrausti
smurtą atimant vaikus iš šeimos? Tai yra nepalyginamai didesnis
psichologinis smurtas visai šeimai, įskaitant ir vaikus, kuriuos
visokios vaiko teisių kontrolierės taip stengiasi apsaugoti nuo
pliaukštelėjimų per užpakalį.
Nesigilinsim į visas neva sąmokslo teorijas apie smurto šeimoje
išplėtimą iki įvairiausių absurdiškų priežasčių kaip vaiko vėlavimas į
mokyklą, melagingi anoniminių kaimynų skundai, jog šeimoje girdėjo
barantis, ar vaiko leptelėjimas, jog kažkada buvo nuskriaustas tėvų,
kurie jį papusryčiavus vertė išsiplauti savo lėkštę. Kažkam, pažangiai
mąstančiam, tai bus prigalvotos nesąmonės, o kažkam tai bus reali šeimos
tragedija, dėl kurios jie prarado savo vaikus. Bet net ir iš tiesų
norint kovoti prieš realų smurtą, pirmiausia derėtų patiems tą
nesmurtaujančių tėvų filosofiją įsisąmoninti, o ne auklėti šeimas neimti
diržo – visai ne todėl, kad nemušti vaikai galbūt užaugs psichologiškai
stabilesnės asmenybės, o tik todėl, kad iš tavęs neatimtų vaiko. Čia
tas pats, kas auklėjant vaiką liepti jam paruošti namų darbus, nes
kitaip stos į kampą ant žirnių, o ne paaiškinti, jog gerai mokydamasis
galės daugiau gyvenime pasiekti.
Vaikystėje daugumai dabartinių tėvų, o taip pat ir man, yra tekę
gauti diržo. Negalėčiau pasakyti, kad mane šios bausmės ko nors labai
išmokė, bet lygiai taip pat nesijaučiu kaip nors fiziškai ar dvasiškai
dėl to suluošinta. Na, buvo keletas tokio auklėjimo atvejų, bet net ir
gavusi vaikystėje per užpakalį už kokią vaikišką išdaigą, vis tiek
prisimenu gerai – jei tik susimąstydavau, ko turbūt labiausiai gyvenime
bijau, atsakymas būdavo vienas – prarasti mamą. O tokiais norvegiško
vaikų teisių „gynimo“ metodais su fiziniu smurtu šeimoje kovojama dar
žiauresniu psichologiniu smurtu – išdraskant šeimas ir sutraumuojant
pačius vaikus neva siekiant jų gerovės.
Taigi iškyla klausimas, ar visos šios vaikų atiminėjimo vardan
aukštesnio gėrio sistemos esmė tikrai yra kova su smurtu šeimose, ar vis
tik yra tiesos sąmokslo teorijose, kurios teigia, kad čia sukasi
milžiniški pinigai. Su tėvais, kuriuos kas nors apskundžia vaikų
nepriežiūra, „Barnevernet“ tarnybos nesistengia pirma pasikalbėti,
išsiaiškinti situaciją, šviesti apie tinkamą vaikų auginimą be smurto,
bet vaikus paima iš karto, kartais net iš mokyklos ar darželio. O nauji
įtėviai gauna apie 15 tūkst. Norvegijos kronų per mėnesį už tai, jog
sutinka rūpintis iš šeimos išplėštu svetimu vaiku.
Sunku suprasti logiką, kuomet prisidengus kova su smurtu šeimose,
vaikai yra atimami iš šeimos vien todėl, kad juos pavėlavo atvesti į
darželį, ar kartą pamiršo įdėti pirštines. Ar darželių tvarkos
pažeidimas yra didesnis smurtas prieš vaiką, negu jo išplėšimas iš
šeimos? Ir tai galėtų būti tik toli pažengusios ir iš sveiko proto
išžengusios Norvegijos visuomenės problema, kurią su imigrantų netinkamu
elgesiu būtų galima išspręsti nepaklūstančius tvarkai lietuvius bei
kitų valstybių piliečius išsiunčiant namo su visomis jų netikusiomis
šeimomis. Tačiau smurtaujančių asocialių šeimų problemomis
susirūpinusios vaiko teisių gynėjos Seime jau eilę metų stengiasi
panašią tvarką įskiepyti ir mūsų valstybėje. Kol kas visuomenės
pasipriešinimas šį Trojos arklį sėkmingai stabdo, bet ar ilgam?
Tikėkimės, kad mūsų visuomenei neteks atsisveikinti su sveiku protu
keliaujant pažangos ir modernumo link.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą